BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday

Nasi Kaya Gerodok Ubi....tunjuk-cara


Minggu lepas semangat membeli ubi bukan main menjadi2 lagi. Berapa trip beli ubi. Seingat saya dari minggu lepas membawa ke minggu ni, dah 3 kali saya pegi duk pilih ubi. Bukan setakat ubi kayu, bila berpaling tengok keledek yang gemok2 tu... cepat je tangan pilih keledek pula.

Bukan apa, saya selalu rasa senang hati kalu banyak benda2 macam ni kat rumah. Bila tiba time malas2 tu, senang.... buat kueh2 yang pakai ubi ni je.... kueh cek mek jadi, keria jadi, pengat ubi jadi, sira ubi dan goreng ubi pun jadi malah satu lagi yang tak jemu2 buat dari dulu kini dan selamanya iaitu...Nasi Kaya Gerodok Ubi....pun jadi!! hehehe *faveret suami dan anak2 tu.....tapi suami saya panggil kueh ni dengan gelaran 'Seri Kaya Ubi'*

Ada permintaan baru2 ini dari seorang sahabat via fon-call, mintak buat tunjuk cara camana nak buat gerodok ni. Beliau tak leh nak imagine nak buatnya camne, maklumlah tak biasa dengan kueh tu walaupun dengar dari cerita saya melalui posting tempohari, bunyi macam senang je... :)

Ok lah.... untuk sampaikan hajat beliau.... jom kita tengok langkah demi langkah lagumana tunjuk-cara nya.... :)


mula-mula cairkan manisan + air.....
masak sampai cair2 likat....
masukkan daun pandan yang disimpul...
masukkan pula bunga cengkih


pecahkan telor sebiji demi sebiji....
kombain together telor dengan keledek
yang dihiris nipis, kepok2 sedikit (pukul main2)....
tambahkan sedikit garam dalam bancuhan.


tuangkan bancuhan telor dan keledek dalam air manisan....
tutup periuk....
masak dengan menggunakan api yang sederhana pada mulanya....
selepas beberapa minit, masak guna api kecil....
di saat2 akhir nak masak, kena hati2 takut hangit


...dah siap pun..... :))


sendukkan sekali air manisan yang ada di dasar periuk
semasa menghidang....


11 comments:

nurindah said...

Salam kak,

oo..nasi kaya gerodok ubi. mama saya tak penah pun buat, kak. parents saya asal kelate gak.

p/s: nak rasa ..:)

ain said...

makan ngan aper kak ekh..??mkn gitu je ekh..!

fzi said...

Wsalam Nur...
Ohh parent nur asal kelate... kira orang kelantan la nur ni ya... :)

Gerodok ni bukan semua orang kelantan familiar kot...sebab ramai gak yang tak biasa ngan kueh ni...

Jom datang umah, boley try..hehe

fzi said...

Ain...
Makan canggitu je la... itu la, ramai yang takleh bayangkan kueh ni camne...hahaha
Ok, yang boleh akak tolong gambarkan...gerodok ni bih-kurang rasa macam 'Nasi Kaya Pulut'...ain penah rasa?

blogresipi said...

Salam Kak Fzi.. lama tak sempat nak berjalan jalan sejak ade si keciit ni. Mikael sihat alhamdulillah... akak ape khabar? gerodok ubi tu nampak macam kuih sekaya cume tak pakai santan.. sedapp tu manis-manis :)

fzi said...

Wsalam ijan..
Akak alhamdulillah sihat... Tq

hehe...mikail smart je nampak bila posing...comel

Betul ijan...gerodok tu memang rasa bih-kurang 'Pulut Sekaya' atau ada gak orang panggil 'Nasi Kaya Pulut'.... bezanya Sekaya kita kukus, tapi gerodok rebus camtu je... :)

Anie said...

salam kak
ingatkan letak beras sebab dipanggil nasi, saya pun x biasa makan kak, kalo goreng tu biasa la kita panggil cakar ayam ye, heheh goreng pun sodap..

fzi said...

Wsalam anie...
Anie sebut cakar ayam tuh, teringat lama dah tak makan...sedapnya...hehe

Gerodok tu setengah2 daerah je kot tau...kan ani...hehe... kalu anie biasa makan pulut sekaya, canggitu lah bih kurang rasa...

p/s..akak dah buat posting soto tuh, anie dah tengok? :))

School Of Tots said...

Kueh ni memang peberet saya especially sebagai kueh manis bukak puasa atau sebagai desert lepas makan malam kerana ianya agak manis. Letak dlm peti ais pun ok bagi sejuk sikit. Senang nampak cara nak buat dan fzi kalau buat memang kejap je. Saya pulak setakat semangkuk tu, tiba2 lesap...he he

ima said...

salam...dulu saya pernah wat gerodok telur...jadi tak pakai ubi...anak2 saya suka!kalau yang ni tak pernah rasa lagi...pasti lagi sedap...

fzi said...

Wsalam ima...
ohh ima pun ada wat gerodok telor ya...sedap kan ima... :)
Akak kalu kebetulan abih stok keledek kat umah, selalu gak buat gerodok telor tu...best kan!
Ima try la buh keledek pulak ya .. anak2 gerenti suka...hehe

Menu A - Z