BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday

Bubur Jagung


Ok lah kita beralih pada menu petang pulak. Kali ni buat bubur jagung.

Macam biasalah kalu pegi pasar tu, macam-macam berkenan. Tengok ubi kayu berkenan, tengok keledek berkenan, tengok pisang tanduk terliur....ish pendekkata rasa sume nak angkut balik.

Tapi yang latest pegi pasar hari tu, bawak shilah sekali... makanya shilah lah yang menaikkan semangat saya suh beli jagung tu....nampak gemuk2 jagung madu dekat lot gerai akak yang jual sayur2 kampung tuh. Saya pun apa lagi, terus tanya....


"berapa satu plastik ni kak?"

"2 inggit je...."

"oklah saya ambik dua ya kak...."

Makanya terhasillah Bubur Jagung sebagai menu minum petang kami dua tiga hari lepas.... sedap...cepat habis.... memang jadi faveret anak-beranak :)


Resepi Bubur Jagung
Bahan2nya:

  • jagung 6 btg
  • pati santan +- 2 cawan
  • manisan 4 keret *kalu rasa kurang manis tambahkan gula sesudu dua*
  • setengah sudu teh garam
  • daun pandan disimpul
Cara membuatnya:
  1. Hiris nipis jagung 4 - 5 lapisan sehingga habis semua isi jagung. Kikiskan belen isi jagung yang masih tenggelam dalam pulor jagung.
  2. Rebus dalam air yang dalam sukatan 3 kali melebihi banyaknya jagung.
  3. Rebus sampai empuk atau sehingga air rebusan jagung tinggal sedikit sahaja.*saya rebus dalam rice-cooker besar selama sejam*
  4. Setelah empuk, alihkan periuk rice cooker ke gas stove. Masukkan manisan dan daun pandan.
  5. Setelah manisan hancur, masukkan santan. Tambahkan garam sebagai pelengkap rasa.

Sekian..... wassalam


Menu A - Z