BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday

Mee Goreng


Amboi.... kira rally menu sarapan pagi la ni....hehe

Ok kali ni kita goreng mee pulak. Saya hari tu kebetulan dapat mee yang diproses sendiri oleh persatuan kaum ibu di satu kawasan kampung berhampiran Kuala Kubu Bharu. Ahah! apalagi, seronok le, dua tiga trip asyik goreng mee je....hehe ... Sedap, mee nya gerenti halal, bersih dan bebas dari bahan pengawet.


Bahan-bahannya:

  • mee kuning
  • isi ayam yang dipotong kecil2/daging/udang
  • sayur sawi bunga dan kobis
  • bawang merah besar satu labu
  • bawang puteh 3 ulas
  • lada kering 4 @ 5 tangkai
  • sos cili
  • kicap
  • sedikit cuka makan
  • gula
Caranya:
  1. Tumis cili kering, bawang merah dan bawang putih yang ditumbuk.
  2. Masukkan isi ayam atau lauk2 lain.
  3. Bila empuk lauk, masukkan sayur, mee dan renjiskan kicap sedikit. Balik-balikkan.
  4. Bila berpalut, masukkan kicap lagi, sos cili dan sedikit gula *biasanya mee kuning sudah sedia masin, jadi tidak perlu dimasukkan garam*
  5. Akhir sekali sebelum tutup api, masukkan satu sudu cuka.
  6. Sedia untuk hidangan sarapan pagi yang menyelerakan.

3 comments:

Suzi said...

bagus ada mee yg dah satu sumbernya tu kan?...yelah sekarang mcm2 cerita timbul pasal mee ni...

nampak sedap mee akak...

blogresipi said...

Rajinnye akak masak byk2 weekend nie... mee goreng ni pun nampak sedap.. nasi goreng pun nak, mee goreng pun nak..camane neh... hehe

fzi said...

u r rite suzi... le ni macam2 citer negatif pasal mee kuning... ada hari tu akak terbaca citer seorang kakak tu buat mee kari, bila campur je kuah karinya dengan mee kuning, terus mee karinya jadi merah menyala... ishk...


hahaha....Ijan, akak bukan buat sume tu hari ni segaligus... publish je sekali arong sebab gambar baru masuk pc...
hari ni punya breakfast yang betul2 nya -> macaroni...hehe

Menu A - Z