BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday

Ikan Celup Tepung


Makan ikan goreng yang direbus terlebih dahulu rasanya berbeza kalau nak dibandingkan dengan yang tanpa direbus. Kalau yang belum pernah mencuba, makan sekali mesti hendak lagi... hehehe

Saya selalu beli ikan sardin/selayang untuk tujuan buat ikan rebus ini. Ikan kecik2 lagi sedap dari ikan saiz besar macam ikan kembung tu. Bila dah siap direbus, ikan ini boleh tahan disimpan untuk beberapa hari. Nak lama lagi kena bubuh dalam peti-ais lah. Banyak menu pilihan yang boleh dimasak guna ikan rebus ini. Ianya boleh samada digoreng biasa, digoreng celup tepung, dimasak gulai atau dimakan begitu saja cicah budu... :)

Ok bagi yang belum biasa merebus ikan ini jom kita tengok camane.....Ikan2 yang dah dibasuh bersih direbuskan dengan sedikit air dengan dimasukkan asam keping, garam buku dan sedikit lengkuas. Rebus hingga hampir kering air. Dahhh.... dah masak pun.

Jadi untuk menu kali ini, saya goreng ikan yang direbus itu dengan mencelupkannya pula ke dalam bancuhan tepung beras....maka jadi lah ia... "Ikan Celup Tepung" yang amat sedap jika dimakan dengan air penyicah/sos. Selain itu ia juga amat sesuai digoreng untuk melengkapkan hidangan Nasi kerabu.... :)

6 comments:

Anonymous said...

Rebus dulu ye kak...tak pernah try lagi.. macam best je neh... nanti ade ikan best2 boleh kite cube plak :D

fzi said...

Ada juga orang yang tak rebus, terus celup je ikan tu dalam tepung, goreng. Tapi akak suka rebus dulu. Lagi ada umphh ikan celup tepong tu....hahaha..
Kalu di bulan puasa sedap makan ikan ni dengan sos penyicah.
Ijan try la ye... :)

sweets said...

kak sedap nye...mlm tadi br beli kat,
tmn sini...akak pandai masak..

sweets said...

akak best nye...nasi kerabu...
pandai la akak masak..

fzi said...

Sweet...
Ikan celup tepung tu senang je buatnya...sweet try buat le ni, nnt bulan posa senang, balik terawih sedap makan collek ikan...

Nasi kerabu tu, memang nampak banyak keja sikit, tapi sebenarnya tak lah rumit mana... tak try buat tak tau... jom try sweet, kalau belum ada resepinya, jom cuba resepi akak ni!

yanhamid said...

saya dah masak ikan celup tepung beberapa kali..pagi tadi buat nasi kerabu dengan ikan penaling celup tepung, sedappp...

Menu A - Z