BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday

Sup Gear-Box

Maka selamat lah sudah buat dan seterusnya makan sup gear-box untuk dinner malam tadi. Nikmat benar rasanya sebab dah lama teringin nak makan sup gear-box ni. Dah lama tak makan....Ada di jual di pasar tulang besar tu tapi tak sampai hati pulak nak beli...hehe...tak tau kenapa.... takut tengok saiz dia yang besar sangat tu kot :)

Nak makan yang dah siap masak kat kedai tu....hishk mau nya diaorang caj berapa tuh.... kalau tak berapa mahal sekalipun, pk pk rasanya lebih sedap dan terjamin mutu nya kalu buat sendiri je kat rumah... jadi tunggu je la kalu ada peluang boleh buat bila-bila.....

Tak sangka....akhirnya sampai lah hajat malam tadi....kebetulan bersekali dengan dapat daging kurban dapat pula tulang untuk buat sup gear-box ini....Alahai sukanya saya......Shilah sampai sediakan 5 straw untuk tiap sorang sedut sum-sum dalam tulang gear-box tu. Sum-sum yang adanya takde la banyak mana.... tak padan dengan banyaknya straw tuh.....heheh


Dah dapat banyak daging tu, goreng sekali Daging Goreng Buku sebagai pasangan makan ngan sup gear-box ini. Alhamdulillah....berselera nampak suami dan anaknda makan.... :))



Resepi Sup Gear-Box


Bahan2:

  • Tulang Gear-Box *atau tulang bahagian lain lembu*
  • halia 2 inci diketuk
  • bawang puteh 3 ulas diketuk
  • sup bunjut
  • rempah sup 1 sudu kecil
  • rempah 4 sekawan: buah pelaga, kulit kayu manis, bunga cengkih dan bunga lawang
  • bawang goreng
  • sehiris perahan limau nipis
  • cili api 5 - 6 biji
  • daun sup *jika ada*
Cara:
  1. Rebus tulang sampai empuk *saya rebus guna rice-cooker yang besar +- 2 jam, alhamdulillah sempurna empuknya*
  2. Alihkan periuk dari rice-cooker berpindah ke atas gas-stove.
  3. Masukkan sup bunjut, rempah sup, halia dan bawang puteh. Teruskan memasak menggunakan api yang kecil.
  4. Sementara itu buat bawang goreng, angkat.
  5. Keluarkan minyak biar tinggal sedikit sahaja, kemudian goreng rempah 4 sekawan. Tutup api.
  6. Masukkan rempah 4 sekawan yang digoreng bersekali dengan minyak yang melekat di kuali itu ke dalam periuk rebusan tulang di dapur satu lagi.
  7. Perasakan dengan garam dan tambah cili api yang di potong dadu
  8. Masukkan sedikit bawang goreng, tutup periuk dan tutup api dapur.
  9. Panaskan balik sup sebelum mula menghidang.
  10. Dalam mangkuk besar, perahkan air asam limau nipis dan taburkan daun sup serta bawang goreng selebihnya di atas sup gear box tu....nyum nyum nyum....

Sekian....
Salam Aidil Adha
:D


Menu A - Z