BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday

Gulai Ayam (2)


"Satu potong 20, sekor lagi tu potong 4...ya dik....."

Siap2 bagi arahan hitam putih kat adik jual ayam tu sebelum sempat dipotong2 ayam yang baru lepas ditimbang tu.... :)

Dalam fikiran dah terbayang elok stand-by yang belum dipotong kecik2, senang kalu terlintas dalam dua tiga hari ni nak buat percik, ayamnya dah ada...

Tup-tup, dalam perjalanan balik umah dari pasar, papa suarakan keinginan nak makan gulai ayam tapi nak yang gulai mama buat isi ayamnya besar2 tuh.... yang bila makan sekeluarga, ramai2 boleh pakat "cobek" lauknya....

"Ok boleh je....tadi mama ada suh adik tu potong 4, sekor..... ingat nak simpan untuk buat percik.... ok lah boley la kita buat gulai je ayam tu hari ni......"

Gitu lah ceritanya sebelum terhasilnya gulai ayam yang jadi salah-satu lauk faveret kat umah kami.... jemput tengok resepinya di SINI..... jom try bergulai stail kelate, mana lah tau serasi.... :))

10 comments:

sot said...

Ya memang sedap gulai ayam ini hingga ke tulang2 nye. Kuahnya cicah roti pun sodap.

fzi said...

Papa thanx... suka tengok papa n shilah makan nasik semalam... berselera... :)

nurindah said...

Salam kak fzi,
sonok, bila suami dan anak-anak wat komen online, kan kak Fzi?

fzi said...

Wsalam nur...
mmmm...anak2 sume badan tengah naik, makan laju, tu yang rajin bagi komen dekat blog masak2 mama dia ni...hehe

ima said...

akak, gulai ayam kelate..memang sedap...keluarga ima pun suka sesangat...memang hingga menjilat jarilah dibuatnya...hehehe

fzi said...

ima...
betul tu...kitaorang kalu tak de lauk lain, dapat gulai ayam satu ni pun dah jadi dah...lajuuu makan...kalu ada sambal tempoyak/sambal lada support...lagi lah laju...hehe

cikmanggis said...

salam fzi,gulai tu nampak sedap cam kerutub!makan dgn nasi,curah budu sikit..oh sedap tu..cm xjd blk kg,tunda..tempat yg nak tuju tu banjir..

fzi said...

Wsalam kakCM...
ohh tak jadi... memang la kat sana dengarnya hujan tiap hari...dah ada tempat naik air... jadi rancangan tertunda la ya kak...

Gulai tu pekat memang stail kerutup sikit kak... buat ala-ala 'nasi belauk lauk ayam' yang makan pagi2 di kelate... :)

blogresipi said...

Selalu kalo ade kenduri kt umah diorang suke buat gulai ayam ketul besar2 gini ye kak... satu ketul je pakat2 cobek.hehehe

fzi said...

betul tu ijan... ayam percik pun sama kan...ramai2 pakat cobek sekeping besar tu...sama juga dengan daging yang buat gulai buku (potong kasa kasa) dan gulai nasi dagang... semua kena pakat2 kongsi bukan ambik seketul besar tiap sorang....akceli bagus kan ijan, kita diterapkan nilai2 murni suh kongsi-kongsi makanan... :)

Menu A - Z