BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday

Rendang Ayam wif Nasi Impit Kuah Kacang


Ini lah menu raya pertama Aidil Adha. Malam tadi, gagahkan jugak diri dengan dibantu anak2 buat juadah raya sebab memikirkan kalu tak buat, aperrr pulak anak2 dan suamiku nak makan di pagi raya. Penat tu memang lah penat sebab sehari suntuk semalam bizi di dapur siapkan tempahan Choc. cake dan Ambong (apam) dari kengkawan dan jiran.


Buat Rendang Ayam! Hahaha.... akceli ini bukan lah menu kelate.... tapi bila dah duk bertahun2 di luar kelate, terkenalah tempias masakan faveret kawan2 kat sini. Malam tadi buat sekor ayam je rendangnya sebab simpan bekalan ayam sekor setengah lagi untuk menu raya ke 2... InsyaAllah.... :)


Lagi pun ada kuah kacang sekali untuk makan dengan nasi impit tu. Nasi Impit pun beli sebungkus je hari tu, yang memakai nama Ketupat Mini Adabi...heheh


InsyaAllah cukuplah tu...sebab tengahari tunggu papa wat balik daging dari surau.... tak sabar nak goreng buku daging kurban. Lepas siap goreng masukkan rempah ketumbar(rempah biji) nak bagi wangi.... adus bestnya.... Malam pulak nak buat sup gear-box..........perghhh.....alamat naik mendadak la tahap kolestrol kami seisi keluarga... hihi


Resepi Rendang Ayam Fzi *sendiri punya resipi, boh apa yang terlintas di fikiran :)*

Bahan2:

  • Kerisik setengah cawan
  • santan dari 2 biji kelapa
  • # cili kering segenggam penuh
  • # bawang merah besar 4 labu
  • # bawang puteh 5 ulas
  • # halia 2 inci
  • # lengkuas 1 inci
  • # sedikit kunyit hidup
  • # serai sebatang
  • serai 4 batang diketuk
  • asam keping
  • garam
  • gula
  • daun kunyit *saya tak letak kali ni, lupa beli*
Cara membuatnya:
  1. Blend semua bahan yang bertanda #, kemudian tumis.
  2. Bila dah tumisan masak dan naik minyak, masukkan ayam dan serai yang diketuk.
  3. Gaul-gaulkan biar serata dan biarkan masak dengan api yang sederhana. *saya buat stail 'mmati hawah' macam nak bergulai sebab tak suka cara yang bump semua benda sekali ngan santan awal2 memasak*
  4. Tambah asam keping.
  5. Biarkan lama dan betul2 mesra baru dibubuh santan sampai paras2 hampir tenggelam semua ayam. Santan jangan cair sebab any masakan kalau boh santan cair, isi ayam/dagingnya akan jadi lembik dan mudah hancur..... kurang umph hasilnya nanti.
  6. Masak guna api yang kecil - sederhana sahaja.
  7. Perasakan garam dan gula.
  8. Akhir sekali masukkan kerisik dan daun kunyit yang dimayang halus.
  9. Biarkan sekejap dan tutup api.

Kuah kacang pula resepi nya di SINI...........
Sekian.... Salam Aidil Adha :D


Menu A - Z