BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday

BeKe Roti


Dah lama tak makan BeKe Roti ni..... tiba-tiba je rasa teringat2 di fikiran dan terbayang-bayang di mata kueh yang sedap lagi mengenyangkan ni....hehe

Jadi semalam bila teringat roti kat rumah dah habis, singgah la kejap ke Seven 11 beli roti gardenia. Singgah beli roti je.... semata2 sebab nak buat beke..... :)

Selalu tu, selama ni saya hanya gunakan roti yang lebih2 kat rumah tu je....fikir daripada membazir, elok dibuat kueh....dapat satu loyang besar...... kenyang 2 hari...... :)

Jom tengok resepinya cane......


Resepi Beke Roti @ Bingka Roti
Bahan2nya:

  • 7 keping roti dicarik2
  • satu cawan tepung gandum
  • satu cawan setengah gula
  • 4 biji telor (kalu kecik) Kalau guna telor gred double A atau A pakai 3 je
  • pati santan RM2 campur air masak biar jadi 3 cawan
  • air daun pandan secawan
  • 1 scoop vanila
Cara:
  1. Panaskan loyang yang telah disapu margerin dalam kepanasan oven 180'
  2. Campur semua bahan, dimesin dalam pengisar jus.....*jangan tersilap blender, nanti kueh rasa bawang/cili pula...hehehe*
  3. Tuang dalam loyang, bakar selama 1 - 1 jam suku
  4. Bila dah masak, tunggu keras selama dua tiga jam baru boleh dipotong.

Sedap, beke roti ni....jom pakat try :))


Menu A - Z