BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday

Pengat Butir Nako




Menu kueh hari-hari bertukar sejak Ramadhan ini.... betapa saya macam duk pikir pasal nafsu makan jeh...heheh...

Ini pengat butir nako yang memang fames kat negeri kelate.... bukan bulan poso je orang buat, tapi seingat saya pengat ini memang sentiasa tersedia di kebanyakan gerai2 yang jual makanan buat minum petang di sana.... :)


Resepi Pengat Butir Nako
*update 25hb Oct, 8.30 mlm*

  • secawan tepong pulut
  • daun pandan *dimesin dengan sedikit air, kemudian ambil patinya*
  • santan
  • gula
  • secubit garam
  • setengah sudu teh halba
Cara buatnya:
  1. Campurkan tepong pulut bersama pati pandan.... jadikan doh hingga tak melekat di tangan - ambil doh sebesar guli lalu dibentukkan bulat kemudian leperkan hingga kelihatan seperti biji nangka (butir nako)
  2. Susunkan di dalam pinggan yang besar
  3. Bila dah siap semua, masukkan biji-biji nangka tersebut ke dalam periuk yang telah dididihkan airnya terlebih dahulu.
  4. Bila semua biji nangka timbul dipermukaan air dalam periuk, sendukkan dan masukkan ke dalam mangkuk yang berisi air
  5. Sementara itu masak santan + gula secukup rasa, bila menggelegak santan masukkan halba, sehelai daun pandan yang disimpul, sedikit garam kemudian diikuti biji2 nangka tadi....biarkan kuah sekali lagi menggelegak terus tutup api
  6. ...dah siap dan boleh lah dihidangkan... :)

4 comments:

sot said...

Ummp sedap. Simpan dlm pti ais pun ok, d makn sejuk. Saya msasih ingat masa kecik2 dulu boleh beli d pasar 20sen se kelosong.

fzi said...

hehe.... mama tukar menu selalu tepung pulut buat nondeh atau puteri mandi je...so kali ni buat butir nako pulok.. :)

Suzi said...

akak, mcm butir neko betul je..hihihi.
anak2 sy suka ni.

fzi said...

haha.. tu la suzi nampak comel pulak kan... :) dah le wangi...terbit dari aroma daun pandan yang dimesin... dah hampir habis dah daun pandan kat laman... duk asyik guna sepanjang Ramadhan ni..hehe

Menu A - Z