BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday

Akok Kelate dan Akok Kemboja



"Wow! Banyaknya akok mama buat, macam nak meniaga pulak!"

Anak2 dan suami sume macam kaget tengok banyaknya kueh akok *dua-dua jenis akok iaitu akok kelate dan akok kemboja* yang dah siap dibakar terhidang di meja tengah pagi-pagi lagi.

Agaknya tak sangka la pulak saya nak buat banyak macam tu...
hehe.... Sebenarnya yang buat banyak2 tu bukan apa, pertamanya sebab nak bekalkan dekat anak2 yang nak balik hostel hari tu *hari Isnin lalu* dan sebab kedua untuk simpan stok dalam freezer.

Ada harinya saya takdan nak buat kueh untuk juadah berbuka. Dan buat 2 lauk tu pun dah kira ok... Pukul 6.30 @ 6.45 petang biasanya baru stat nak masak lauk dan letak nasi. Siap masukkan cookies dalam balang terakhir selalunya ngam2 sekitar jam 6.30 petang...


...tu la pasal.... hehe ..

Jadi bila ada kueh2 yang
ready-made macam ni senang, tiga empat jam sebelum berbuka saya dah siap2 keluarkan dari freezer... sedang elok lah dia ambik masa defrost kan diri naturally.... :)



Resepi Akok Kelate

Bahan2nya:

  • telor satu mangkuk arcopal
  • tepong setengah cawan
  • air manisan *sedikit air + 2 ketul manisan sederhana besar*
  • santan pekat satu setengah cawan
  • setengah sudu teh garam
  • dua tiga helai daun pandan
Cara buatnya:
  1. masak manisan + air + daun pandan sampai cair2 likat. Tutup api dan keluarkan daun pandan.
  2. Bila agak sejuk sedikit, campurkan dengan lain2 bahan *telor, tepong, santan dan garam* dalam mangkuk adunan dan putarkan sampai semua sebati. Tapis.
  3. Sementara itu dah siap2 panaskan acuan akok*saya guna acuan akok kemboja dan acuan kueh cara, acuan akok belum beli lagi...hehe*
  4. Lenserkan acuan dengan minyak masak *gunakan daun pandan untuk melenser*
  5. Bakarlah sehingga masak *sampai warna bahagian atas akok jadi perang gelap*
  6. Siap.... akok memang nampak kembong pada mulanya... lama2 baru berkedut cantik... hehe


Resepi Akok Kemboja/Kueh Bombai

Bahan2nya:
  • telor satu mangkuk arcopal
  • tepong setengah mangkok
  • gula satu mangkok
  • santan pekat satu mangkok
  • daun pandan di mesin *dapatkan pati pandan agak2 setengah mangkok*
  • setengah sudu teh garam
  • bijan sebagai hiasan atas akok *jika suka*
Cara membakarnya sama dengan macam nak buat Akok Kelate.... :)


Menu A - Z