BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday

Asam Pedas Ikan Tenggiri

"Mmmm....bestnyerr ma...."

Kakak suka sangat asam pedas... itu yang time kakak dan abang balik Jumaat lalu, saya siap2 masak asam pedas Ikan Tenggiri ni... pastu hari ini, hari kakak nak balik Nilai pun, masak asam pedas ni lagi...

Kesian anakku... makan kedai tak sama dengan makan yang kat umah ya kak... sabar lahh... kena berkorban  banyak perkara dalam usaha kita nak menuntut ilmu... nanti balik pasni mama masak asam pedas lagi ek...hehe...


RESEPI ASAM PEDAS IKAN TENGGIRI
bahan2nya:
  • 2 keping ikan tenggiri
  • bawang merah besar 1 labu  ##
  • bawang puteh 2 ulas  ##
  • halia 1 inci  ##
  • cili kering 10 - 12 tangkai*rendam lalu dibasuh bersih*  ##
  • air asam jawa
  • sedikit belacan
  • garam
  • sedikit gula
  • serai
  • bunga kantan
  • daun kesum
  • sayur bendi *hari ni saya tak taruk, takde stok*
 Alhamdulillah serai, bunga kantan dan 
daun kesum petik kat laman je...

Cara2nya:
  1. Semua yang bertanda ## dimesin lalu ditumis.
  2. Bila dah agak garing, masukkan ikan, balik2kan perlahan2.
  3. Masukkan bancuhan air asam jawa dan belacan diikuti dengan serai. bunga kantan dan bendi.
  4. Biarkan masak elok baru diperasakan dengan garam dan gula.
  5. Sejurus sebelum ditutup api, baru dimasukkan daun kesum.*last minute baru taruk untuk terbitkan aroma harum asam pedas*

...tadi makan tengahari berlaukkan asam pedas Ikan Tenggiri berpasangan dengan udang goreng garam kunyit... alhamdulillah

    Menu A - Z