BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday

Agar-agar Kelapa Gading

Belum pernah buat lagi sebelum ni....tiba2 je hari tu timbul idea nak buat bila tengok isi kelapa gading banyak berlebih dalam jug.  Airnya dah habis dulu.  Pk..pk...nak buat coconut jelly, tak boleh la kot sebab kelapa muda yang ni extra keras sikit...hehe... Papa terlewat ambik buahnya... tu pasal... kalu yang lembut2 tu boleh la buat jelly kalu ada belen...

...tapi rasa2nya kalu ada pun tak sempat dibuat coconut jelly kot, terus habis sekali turun je... air nyior yang isi lembut lembik tu memang habis kejap je... :)


Cara buat agar2 ni biasa2 je... hanya larutkan agar2 cam biasa... pastu bila agar2 dah larut boleh la boh gula pasir, sedikit gula batu dan daun pandan. Masukkan sekali air kelapa yang belen2 kalu ada. Sebelum dituang dalam loyang, baru dititikkan sedikit pewarna, esen ros diikuti dengan kelapa muda yang diricih/gunting halus.   

Best sangat rasanya.... tak rugi terai buat hari tu, alhamdulillah isi kelapa tu pun takde lah membazir... semua pakat2 makan sampai habis satu loyang  :)

Menu A - Z