BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday

Ondeh-ondeh Merdeka


"Wuuuh... meriah nyer kaler ondeh-ondeh!", saya hampir menjerit bila lihat kaler ondeh-ondeh yang berwarna-warni ni... hahaha... terpegun bila tengok ondeh2 ada kaler2 gini pulak... :)

"Mama..... kita kan dah dekat nak sambut merdeka ni, so kenalah kaler-kaler sikit ondeh-ondeh nya...ni balik2 kaler ijau...boring...boring..."

Ohhh kok gitu...hehe... sebab merdeka rupanya... Tapi betul juga, selama ari ni kaler ondeh2 semua orang tau 'hijau' jeh... So anak2 ku telah memecah tradisi, buat warna-warni pulak... maklumlah sesuai dengan jiwa remaja, sentiasa ceria...hehe

Apa2 pun tqvm anak2ku... sebab tolong mama sediakan kueh buat bukak puasa semalam. Sedap ondeh2 kakak n shilah buat tuh, papa pun nampak suka... :)



20 comments:

cute gurl said...

shilah wat yg warne merah n kuning, kakak lak wat yg warne hijau...
best betol ondeh2 yg kitorg wat tuh...(masuk bakul angkat sndr hihihihi)
mama arini nak wat kueh apew pulak??????

::::LAdY FAFA:::: said...

hahha semangat patriotik punye pasal smpai onde2 pon bermerdeka...kekekekeek ;D

ain said...

samalah kita kak..buat onde2 gak. tp kale ijau je ler. bukan warna warni. maleh...hihihi

sot said...

Ya betul best ondeh2 merdeka tu...so hari ni buat sri kaya pulak ye dan doakan supaya kita kaya raya.

cikmanggis said...

wah meriahnya onde onde ni...selalunya cikmanggis buat puteri mandi @buah kepek hidung warna warni..anak-anak tentu suka kaler yg meriah!selamat berbuka

Chik Mi said...

wahhh kak meriah onde2 merdeka akak tu ye.Selamat menyambut ramadhan al-mubarak

Achu Tra said...

ado jugok oghe tuo2 panggil onde2 dgn namo "buoh kekoh cha"..

fzi said...

ohh tq k shilah tolong mama... cantik shilah buat...takde yang pecah pun...kira dah terer la ni ya..
K nnt kita pikir nak wat kueh apew pulak ari ni... :)



kakak,
Pasni sure sume kueh mama yang lain tukar kaler... kueh gulung rasanya tetap kena warna ijau kot kak, tak kan nak warna-warni gak...hehe



Ain,
Musim sume wat onde2 kot kan ain...hehe...senang dan cepat nak buatnya, tu yang akak pun stand-by tepung beras pulut dua tiga pek khusus untuk bulan Ramadhan ini.
ok le tu ain buat warna ijau, akak suka.. wangi... bau daun pandan tuh.... :)



papa, Gerodok Sri kaya tu for sure akan selalu buat esplly time mama tak sempat buat kueh lain... cepat tak sampai 10 minit siap...hehe



cikmanggis,
tu la pasal... anak kita dah memecah tradisi... buat nondea kaler2 pulak...hahaha
Ohh cikmanggis sebut puteri mandi baru teringat dah lama tak buat...ok lah berputeri-mandi lah pulak petang ni...hehe
Selamat berbuka juga buat cikmanggis... :)



Chik Mi,
Tu la pasal...abih pewarna star-brand akak anak2 kerjakan...hehe
nasib baik ada tiga kaler je, kalu ada lagi bertambah le lagi kaler onde2 tuh... :)
Thanks ya chikmi...Selamat menjalani ibadah puasa...



Achu Tra,
Ohh iya ke.... ni baru pertama kali saya dengar namo buah kekoh cha tu...hehe
Kira banyok namo jugok la nondea ni ya... :)
Timakasih deh...

blogresipi said...

Amboi onde2 anak2 dara kak fzi lah nie.. harus la kalerful onde2 orang mude.heheh... kalo nk buat kalerful gini jenuh nk beli pewarna ni kak.. jimat buat ijau jer lah. :D

MaMa MuNiRa said...

colorful lagi ondeh-ondeh ni mesti sedap kan, akak bab masak kuih ni tak berapa pandai.....lagi pun anak -anak n hb tak berapa makan ..

fzi said...

Ijan...
Nak jadi cerita, dalam duk sibuk2 anak2 dara tuh bubuh kaler2 tu, salah satu botol pewarna(kuning) tak tutup kemah...dah terlanggar, habis tumpah, satu meja akak jadi warna kuning...ishk... jenuh nak ngelap :)



Mama Munira...
Memang le cantik kalerful tu kak, tapi takde bau wangi pandan le kak sebab tak taruk air pandan yang macam biasa buat tuh...hehe
ohh akak tak berapa makan sangat kueh2 untuk bukak puasa...kat umah saya pula kena ada...sume suka kueh manis2...

Datin El said...

kreativnye anak dara fzi..kiut2 pulak tu..simpan eh nak buat menantu..hehe..

fzi said...

hahaha... datin... boleh je InyaAllah... hehe.. asam di darat ikan di laut kalau ada jodoh bertemu jua *jumpa dalam singgang*...hehe.. joking2 ya datin tengahari ni :)

Nur Hana Humaira said...

Sedapnya buah melaka tu..pagi2 dah terliur tgk gambar makanan hihi

fzi said...

tq ibu humaira...
buah melaka ni senang dan cepat siap...tu yang anak2 buat cantik lah jugak diaorang bulat2kan leklok...kalu akak kepal2kan je bihkurang nak cepat siap...hehe

amir acap said...

hahaha...x boleyh bla tol la bdk 2 org ni...hahaha...abg cuti ni wat skali ag..taw2..

blogresipi said...

Salam Kak Fzi..kite cube byk kan berjalan jgk nie...harap2 baby cepat2 nak kuar.hehehe...

fzi said...

Hi bang...
Hah..adik2 dah buat pun onde2 ni kat abang semalam Sabtu 29/8/09 hehehe
abang balik banyak kueh pulak tunggu...onde2, akok dan BeKe... mmmm nanti abang nak balik hostel ni mama buat akok lagi bawak bekal k.. :)



Ijan,
orite la tu... memang elok banyak berjalan ni... insyaAllah senang bersalin nanti... akak dulu misi suh berjalan pegi balik pegi balik dari pintu masuk wad sampai la ke hujung wad.. pas tu ulang siaran banyak2 kali...hehe

Suzi said...

makin teruja budak2 nak makan bila warna-wani mcm tu hihihi

fzi said...

betul sangat tu suzi... nampak attractive gitu.. hehe

Menu A - Z