BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday

Gulai Nasi Belauk



Kalau duk Kelantan, pagi-pagi beli nasi belauk je lah. Merata gerai orang meniaga. Tak payah susah2 nak masuk dapur pagi2, bermacam2 juadah dah tersedia di gerai2 berhampiran rumah. Nasi kerabu, nasi belauk, nasi dagang, pulut pagi....semua ada.... tinggal pilih dan bayar je... hehe

Tapi bila duk jauh ni, kena la buat sendiri. Ada tu ada dijual di beberapa gerai kakak2 kelate yang dah jadi geng tu, tapi kadang malas le nak keluar pagi2... bukan dekat pun, kena keluar dalam 4 km baru dapat beli nasi belauk nih... Tu yang jadi lebih rajin buat sendiri jerk...
Nak lagi sedap, gulainya elok dibuat malam kalau nak makan pagi.... lebih terasa 'hawas'nya *orang kelate kata....hehe*


Bahan-bahannya:

  • Ikan tongkol direbus *cara merebus sila klik di sini*
  • santan RM1
  • cili kering 4/5 tangkai
  • bawang merah 1 labu besar
  • bawang putih 1 ulas
  • lengkuas 2/3 hiris
  • sedikit kunyit
  • asam keping 1
  • garam
  • gula
  • timun batang dan kacang panjang*jika suka*

Cara membuatnya:
  1. Santan yang pekat itu dicampurkan dengan air masak kemudian direnehkan di atas api sehingga keluar minyak sikit2.
  2. Sementara itu tumbuk cili kering, lengkuas, bawang merah dan bawang putih.
  3. Masukkan ke dalam santan tadi. Biarkan masak dalam api yang kecil.
  4. Bila dah kuah nampak masak cantik, baru di masukkan asam keping dan sayur2 (timun batang dan kacang panjang) yang dah dipotong kecil.
  5. Masukkan ikan yang dah siap direbus sebelumnya.
  6. Perasakan gula dan garam.
  7. Dah siap......

Menu A - Z