BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday

Ikan Rebus


Teringat waktu sedang berbual-bual dengan rakan saya sewaktu kami sedang makan tengahari di dapur, timbul cerita tentang ikan rebus. Kami berdua makan agak lewat dari yang lain sebab rakan saya tu tak makan nasi kerabu. Saya biarkan semua tetamu lain, suami serta anak2 makan duluan sementara saya krung krang kat dapur tanak nasi putih dan masak lauk lain untuk rakan saya itu. Masak lebih, sekali arung dengan masak untuk bekalan anak balik hostel hari tu.

Jadi sementara semua yang lain duk rancak berbual, ada yang masih di ruang makan, ada yang di ruang tamu, saya dan rakan diam2 menjamu selera di dapur sambil borak-borak masalah 'negara'...hehe
Sambil makan sambil terkeluar le satu cerita ke satu cerita yang lain sampailah ke cerita ikan rebus yang jadi salah satu hidangan tengahari kami itu.

Rakan saya sebut pasal beliau yang kekadang membeli ikan rebus di pasar. Ouhhh tidak!! Saya dengan hati yang luhur*cieywah* menasihatkan agar rakan saya itu segera berhenti beli ikan rebus yang dijual dipasar itu. Banyak info negatif yang didengar berkenaan ikan rebus ready-made itu. Ikan tu kita tak tau siapa yang buat dan apa bahan yang dimasukkan....wallahu'alam.... Dan lagi cara buatnya tak dapat kita pastikan tahap kebersihannya.... tak nak tuduh macam2 tapi fikir2kan lah.... sesungguhnya mencari yang halal itu fardhu bagi kita semua....

Jadi senang cerita, buat sendiri je ikan rebus ni. Mudah sangat..... dan hasilnya boleh dibuat macam-macam samada untuk digoreng semula, digoreng celup tepung, dimasak gulai, isinya ditumbuk untuk berbagai rencah masakan atau ikan rebus itu dimakan begitu saja cicah sambal/budu.

Cara-caranya:

  1. Ikan dibersihkan dan direbus dalam air paras2 separuh tenggelamnya ikan.
  2. Masukkan tiga empat keping asam keping, taburkan garam buku(garam kasar), beberapa hiris lengkuas dan sedikit manisan(jika suka).
  3. Tutup periuk.
  4. Rebuslah sehingga hampir kering air rebusan.

Ikan yang direbus banyak2, disimpan dalam tupperware
then masuk petiais.
Bila nak masak senang, benda dah ada...

Menu A - Z