BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday

Pulut Pagi



Pulut pagi memang juadah sampingan yang sedap dimakan pagi-pagi. Tu le sebabnya dipanggil 'Pulut Pagi' kot....hehe Nak masaknya boleh samada dikukus atau ditanak je. Pagi ni saya terlebih rajin, kukus lah... sebab nak dapatkan presentation yang lebih cantik untuk dimuatkan gambarnya dalam 'MENU'....hehe

Ok... kita tengok cara nak buatnya camane... Bagi anda yang dah biasa tu memang le tak jadi hal...tapi bagi yang belum pernah terai nak buat tu, boley le akak perturunkan ilmu nya di sini... :)



Bahan-bahannya:

  • beras pulut 1 setengah cawan *rendam 2 - 3 jam*
  • manisan kampung 2 @ 3 keret*bergantung pada tahap nak manis masing2*
  • daun pandan disimpul
Cara nak buatnya:
  1. Beras pulut ditoskan air lalu dikukus hingga masak.
  2. Dalam pada itu masak manisan dengan sedikit air sampai agak cair2 likat.
  3. Keluarkan pulut, arungkan dengan air manisan.
  4. Kukus lagi sehinggalah masak sepenuhnya
  5. Sedia untuk dihidangkan dengan kelapa parut yang dah siap dibubuh garam.....nyum nyum nyum... :)

Menu A - Z