BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday

Pulut Pagi



Pulut pagi memang juadah sampingan yang sedap dimakan pagi-pagi. Tu le sebabnya dipanggil 'Pulut Pagi' kot....hehe Nak masaknya boleh samada dikukus atau ditanak je. Pagi ni saya terlebih rajin, kukus lah... sebab nak dapatkan presentation yang lebih cantik untuk dimuatkan gambarnya dalam 'MENU'....hehe

Ok... kita tengok cara nak buatnya camane... Bagi anda yang dah biasa tu memang le tak jadi hal...tapi bagi yang belum pernah terai nak buat tu, boley le akak perturunkan ilmu nya di sini... :)



Bahan-bahannya:

  • beras pulut 1 setengah cawan *rendam 2 - 3 jam*
  • manisan kampung 2 @ 3 keret*bergantung pada tahap nak manis masing2*
  • daun pandan disimpul
Cara nak buatnya:
  1. Beras pulut ditoskan air lalu dikukus hingga masak.
  2. Dalam pada itu masak manisan dengan sedikit air sampai agak cair2 likat.
  3. Keluarkan pulut, arungkan dengan air manisan.
  4. Kukus lagi sehinggalah masak sepenuhnya
  5. Sedia untuk dihidangkan dengan kelapa parut yang dah siap dibubuh garam.....nyum nyum nyum... :)

11 comments:

blogresipi said...

Kena kukus dua kali ek kak Fzi... best je nampak neh...

fzi said...

ha ah ijan... memang kena kukus dua kali pun kan, sekali tu kukus kosong tanpa air, angkat, arung dengan air manisan rata2 then kukuslah sekali lagi sampai masak...

sot said...

Hmmm sedap, memang menjadi. Macam ori beli kat pasar cabang 4 pgkln chepa. Rasa 3 round gak pekena tadi...he he.

fzi said...

memang rasa tak lari tapi kaler tak brape cantik sebab guna gula melaka ketul tu.. bekalan manisan kehabisan.. kena pegi cari*sebelum stat puasa* kat kedai orang kelantan di pasar borong selayang...

cikgu said...

salam..lama xmkn pulut pagi...baru sebut smlm..hehehe...tgk2 akak dulu yg buat.nnti weekend nk buat jgk la..

fzi said...

Ohh elok sangat le tu cikgu... akak buat ari tu nak buat banyak takut tak abih, so buat dalam secawan setengah je pulutnya... tengok2 tak cukup pula...hehe

cikmanggis said...

bila datang blog fzi ni rasa cam cikmanggis balik kota Baharu..sedapnya pulut pagi..nnt fzi tunjukkan cara nak buat pulut bakar hok manis tu ya..hok ada cengkih..lamo tok makan tu!

Kakasma said...

fzi,tak penah laa makan ..tapi kalau cicah ngan kelapa pasti enak nie...bila bila boleh cuba niekan..

fzi said...

cikmanggis,
tq kena le singgah selalu tuh...baru kira rasa macam duk kat pasar Siti Khadijah.. hihi *gurau je...*

ohh pulut bakar yang taruk cengkih tu tak penah le terai buat pulak.. nnt kita balik berguru dulu k cikmanggis... bila pandai je, terus publish kat sini....hehe



Asma,
Pulut pagi ni rasa2nya makanan asasi yang fofular belah2 pantai timur - kelantan/terengganu... sedap tuh asma.. kalau rasa sikit nak tambah lagi...hehe

blogresipi said...

Salam kak Fzi... lama tak bersiaran ni..akak ape kabor? sibuk ke sekarang? :)

fzi said...

Wsalam Ijan...
Alhamdulillah akak sihat n ok cumanya bizi kat dapur ngan cookies...timakasih k ijan tanya kabar... :)

Menu A - Z