BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday

Lempok Durian


Dah lama sebenarnya teringin nak makan lempok durian. Tup-tup hajat kesampaian bilamana kawan yang datang ziarah hari tu tiba-tiba unjuk buahtangan yang bila bukak2...woahhh...LEMPOK!
Ohh..sampai hajat...tenkiu my friend....hehe.

Tapi nampaknya kisah lempok tak habis macam tu je...

Semalam Sabtu, pagi2 lagi saya dengan berbasa-basi sampaikan hasrat dekat suami...errr...nak buat lempok... Nak cuba buat ikut citarasa sendiri. Papa yang duk tekun baca paper terus tiba-tiba pandang saya dengan wajah 'bertanda-tanya'....hehe... mungkin rasa pelik sebab kami tak pernah pulak buat lempok ni...terbayang nak buat pun tak pernah selama ni....hehe

Lepas convince convince, papa akhirnya... bagi le green light. "YES!", seronok saya. Anak-anak masih tidur waktu kami keluar bersarapan nasi lemak di jalan kasturi, kemudian singgah cari lauk di pasar dan selepas itu melilau2 mata mencari orang jual durian. Tak ada la pulak.... so papa dengan penuh yakin terus memecut ke arah Sg Choh sebab di pertengahan jalan ke Rawang ada deretan panjang gerai jual buah-buah termasuk durian ni. Yakin mesti ada kat sana.

Dipendekkan cerita..... dapat lah durian dalam satu bakul besar dengan harga RM30. Murah pakcik tu bagi *semoga beliau bertambah-tambah rezeki*

Berbunga-bunga rasa hati, dah terbayang dah Lempok Durian di ruang mata..hehe

******


OK...Jom tengok langkah-demi-langkah kami dalam menyediakan lempok ini.

peringkat awal 'kacau lempok'


guna dapur arang


50% lagi nak siap


lempok dah sekhing *kering sempurna*


dah siap dipack kan,
senang untuk anak bawak bekal balik hostel
dan simpan untuk bekalan bulan puasa


p/s: penat memang penat, makan masa lama +_ sekerat hari... semua gotong-royong tolong gilir2 kacau lempok. Anak2 yang tak berapa familiar dengan lempok ni pun, jadi lebih tahu. Alhamdulillah puas hati dengan finishing product yang amat bermutu, sedap, takde mana2 bahagian yang hangus walaupun ini adalah percubaan kali pertama.... mission accomplished! :))

14 comments:

sot said...

Papa dok kira2 sebanyak 300 ulas durian telah digunakan untuk mission 'lempok' ini. Walaupun sakit urat kerana dok mengacau lempok takut hangit atau hangus, hasil akhirnya sangatlah membanggakan. Sedap dan memang pro. Bermodalkan RM30 durian, lempok yang dipekkan itu kalau di jual boleh dapat rm120 kot....he he. Tahniah untuk semua terutamanya mama, shilah dan abang kerana berjaya dalam projek ini semalam.

amir acap said...

pergh pnat woo jd pengacau lempuk ni...hehehe...gud experience..hehehe..

::::LAdY FAFA:::: said...

uit sy mang xsanggup nk wat doww....
suku jalan je wat then blah terus..kekekkeekke ;D

tp da siap tu mang marvelous ahhh...
huuuuuii..

fzi said...

InsyaAllah tiapkali musim durian kita buat lagi ya..hepi mama sbb sume nampak semangat je kacau lempok tu...hehe...
kakak je yang surrender awal2, lepas setengah jam kacau dah tak larat dah...jangan serik ya kak... hehe

blogresipi said...

Banyaknye akak buat... sampai satu kawah gitu... memang penat time kacau tu kan.. (wpon kite tak pernah plak kacau nye).hehehe

fzi said...

Hi...Ijan..
penat tu memang penat Ijan tapi seronok... anak2 pulak macam main masak2 pulak, duk bersantai sambil tunggu lempok keliling dapur arang...hehe

c-idah said...

mama fzi..sedapkan lempok durian nie..

atok idah time musin durian mesti dia wat,tahan lama kalau letak kt dlm peti sejuk..

sedap..

fzi said...

memang sedap idah... tapi bab dalam mengacau lempuk lah yang mencabar kesabaran sikit...hehe...bih2 lagi time dekat2 nak masak tuh.. kena betul2 bagi perhatian, takut hangus :)

Suzi said...

wah akak rajin betul tu buat durian. famili saya, neneklah yg selalu buat. durian dah habis nak mkn terpaksalah buat lempok selain jual. lg pun famili saya kurang gemar durian ni...saya je yg suka hihihi

fzi said...

Hi Suzi....

Yang jadi rajin tu sebab dah berkira-kira ramai tukang kacau nih suzi...hehe.. anak bujang ada balik, bertambah le tenaga nak kacau lempok tu... hehe
Akak jadi tambah semangat nak buat sendiri sbb nak beli takde orang jual kat sini,so buat je lah..kurang2 boleh simpan untuk makan posa ni.. :)

10 said...

addduuuhhhh... lenguh jugak tangan dok kacau lempuk ni... sabar2... tapi hasilnya lumayan kan?

fzi said...

memang iya 10, tu yang anak pompuan akak yang no.2 tu awal2 lagi kata..."takpe la ma, kakak wat keje lain je lah k..." hehe.. bukan sume sanggup..akak sendiri malam tu rasa kebas bahu belah kanan :)

Sueozana said...

Salam fzi..

Kak sue lewat kretapi ni..baru sampai :D Nak tanya, x pyah boh gula n garam dah ke? Tak pkai santan apa pun yer..? Nak try buat jgak ni..

Dulu2 nenek kak su ada buat, lupa plak caranya..

fzi said...

Wsalam k sue...
Ha'ah k sue, kena taruk gula la baru tahan lama tak berkulat. Garam pun boh sikit je cam biasa ambik syarat.
Banyak dapat hari tu, walaupun habis sakit bahu tapi puas dapat makan lempok...hehe
Selekey la buat k sue.. :)

Menu A - Z