BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday

Lempok Durian


Dah lama sebenarnya teringin nak makan lempok durian. Tup-tup hajat kesampaian bilamana kawan yang datang ziarah hari tu tiba-tiba unjuk buahtangan yang bila bukak2...woahhh...LEMPOK!
Ohh..sampai hajat...tenkiu my friend....hehe.

Tapi nampaknya kisah lempok tak habis macam tu je...

Semalam Sabtu, pagi2 lagi saya dengan berbasa-basi sampaikan hasrat dekat suami...errr...nak buat lempok... Nak cuba buat ikut citarasa sendiri. Papa yang duk tekun baca paper terus tiba-tiba pandang saya dengan wajah 'bertanda-tanya'....hehe... mungkin rasa pelik sebab kami tak pernah pulak buat lempok ni...terbayang nak buat pun tak pernah selama ni....hehe

Lepas convince convince, papa akhirnya... bagi le green light. "YES!", seronok saya. Anak-anak masih tidur waktu kami keluar bersarapan nasi lemak di jalan kasturi, kemudian singgah cari lauk di pasar dan selepas itu melilau2 mata mencari orang jual durian. Tak ada la pulak.... so papa dengan penuh yakin terus memecut ke arah Sg Choh sebab di pertengahan jalan ke Rawang ada deretan panjang gerai jual buah-buah termasuk durian ni. Yakin mesti ada kat sana.

Dipendekkan cerita..... dapat lah durian dalam satu bakul besar dengan harga RM30. Murah pakcik tu bagi *semoga beliau bertambah-tambah rezeki*

Berbunga-bunga rasa hati, dah terbayang dah Lempok Durian di ruang mata..hehe

******


OK...Jom tengok langkah-demi-langkah kami dalam menyediakan lempok ini.

peringkat awal 'kacau lempok'


guna dapur arang


50% lagi nak siap


lempok dah sekhing *kering sempurna*


dah siap dipack kan,
senang untuk anak bawak bekal balik hostel
dan simpan untuk bekalan bulan puasa


p/s: penat memang penat, makan masa lama +_ sekerat hari... semua gotong-royong tolong gilir2 kacau lempok. Anak2 yang tak berapa familiar dengan lempok ni pun, jadi lebih tahu. Alhamdulillah puas hati dengan finishing product yang amat bermutu, sedap, takde mana2 bahagian yang hangus walaupun ini adalah percubaan kali pertama.... mission accomplished! :))

Menu A - Z