BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday

Pisang Rebus

Ohh masih lagi cerita pisang.... tak berenti rangkaian menu pisang sejak minggu lepas. Bukan apa sejak2 saya jumpa satu gerai yang jual pisang Abu yang manisss sangat rasa , terus tak berenti beli pisang.... suka sebab pisang tu rasa amat sihat dan bermutu.... hehe

'Manis leting' orang kelantan kata. Itulah yang boleh digambarkan betapa manisnya pisang Abu yang juga dipanggil Pise Kebatu oleh orang kelantan...... :)
Saya masih tetap dengan teori lama, kalu dah manis camtu for sure pisang tu ditanam di tempat yang betul2 panas. Kalu tanam tempat redup, pisangnya gerenti rasa masam2 sikit, tidak pun tawar je....

Rite, jom tengok pisang yang rebus hari tu. Bentuk pisangnya leper sedikit tapi bersaiz sederhana. Isinya pula kuning keemasan gitu.... bila direbus... ouhh best sangat rasa..... habis 4 biji seorang time minum petang Ahad lalu .... :))


*** Khusus buat anak2ku, cara nak buat Pisang Rebus:
Pisang + air paras2 cover pisang + sedikit garam buku direbus hingga masak.


Menu A - Z