BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday

Kueh Lapis Pandan

Semalam siap seloyang kueh lapis. Cam biasa saya suka kueh yang ada rasa dan bau pandan. Jadi buat lah Kueh Lapis Pandan yang tak masuk perisa Rose. Suka anak2 bila tengok dah ada kueh untuk minum petang padahal masa tu tak masuk time makan tengahari pun lagi. Kul 11.00 lebih saya dah mula duk melapis kueh dalam kukusan. Buat awal sikit sebab timing bila nak potong petang nanti, kueh dah pejal elok.

Tapi nak jadi cerita....alahai terpucat la pulak kaler.... Ishk.... macam takut benar saya nak titik pewarna semalam. Bukan apa takut terbabas, nanti terlebih ceria cam kaler pulut untuk kueh Lompat Tikam hari tu... hihihi
Tapi apa2 pun, alhamdulillah rasa tetap maintain u...... :))

lagi laju makan kalu cicah kelapa....best!

Jom kita tengok resepinya camane. Senang kalu buat kueh lapis ni bih2 lagi kalu time nak ra'ikan tetamu. Kukus pagi, petang dah boleh dipotong2, dah selamat terhidang dalam satu pinggan besar. Senang keje.... :)


Resepi Kueh Lapis Pandan

Bahan2nya:
  • Tepung beras setengah paket
  • Tepung ubi kayu 1 sudu besar *kalu takde tepung jagung pun boleh*
  • pati santan secawan + pati pandan dari 3 helai daun pandan + air masak *jadikan 5 cawan kesemuanya*
  • telor 1 biji
  • Gula satu setengah cawan *+- ikut kesesuaian masing2*
  • secubit garam

Cara nak buat:

  1. Panaskan air dalam kukusan.
  2. Santan separuh masak sampai mendidih, tutup api.
  3. Separuh santan lagi bancuh dengan kedua-dua tepung tadi + gula + telor.
  4. Masukkan ke dalam santan yang separuh lagi.
  5. Jika berketul, mesin dalam pengisar jus atau ditapis.
  6. Bahagikan adunan kepada dua bahagian, satu kaler ori satu lagi buh kaler hijau.
  7. Boleh mula mengukus bila air dalam kukusan dah menggelegak.
  8. Kukus lapisan pertama selama 3 - 4 minit di ikuti lapisan kedua.
  9. Ulangi proses hingga habis semua tapi kukus lama sikit bila dah bubuh lapisan yang terakhir tu. *+- 15 minit*
  10. Jangan lupa pekatkan sedikit kaler untuk lapisan yang paling atas... biar menyerlah gitu... :))

Sekian.... Wassalam.


10 comments:

Chik Mi said...

Ding Dong kak spesel delevery laksa hihihih sy ni pun duk berniat aje nak buat kue lapis ni tapi tak terbuat jugak ,cantik kue lapis akak

geraugebang said...

Melapis pandan nampak...siap kelapa lagi uuu.

ijan said...

Salam Kak Fzi,
Kalau belum pukul 11 pagi lagi dah siap, tak payah tunggu minum petang la... meh kite tolong potong.hehhe.sedap tuh.

Kamsiah said...

bestnya kalau kita berjiran...:)
sedap belako kuih muih kat sini

indahhouse said...

salam kak fzi,
wah! terliur tgok kuih lapis tuh. ya la, nampak senang jer kak fzi melapis. senang nak bagi tetamu yg tiba2 datang mengejut,kan?

fzi said...

Chik Mi...
sama la kita... yang niat yang buatnya macam2, tapi nak boleh ke buat tu yang tak jadi2...hehe...bese la tu :)

fzi said...

gerau...
Itu la... teringat nak makan punya pasal... beri'a2 kita duk melapis..tapi takpe tak lenguh sebab duk atas stool sambil melapis... hihi

fzi said...

Wsalam ijan...
la kapalterbang lambat la ijan, dah abih dah...hihi...nnt nx time buat meh datang rasmikan ek.. :)
nak makan kueh ni terpaksa buat awal, kalu tak.. tak cantik time potong... :)

fzi said...

Kamsiah...
hehe... itu la, kalu dekat2 memang boleh unjuk dekat kamsiah sepiring... :)
Akak petang tu sempat hello kat jiran suh singgah ambik kueh. Banyak memang tak terabih makan satu family... :)

fzi said...

Wsalam nur...
betul nur...memang senang...kejap je akak siap melapis tu... :)
Ohhh kalu tetamu yang datang mengejut, tak ddan la pulak nak buat kueh ni nur...yang tu ddan buat cekodok ngan goreng kopok keping je...hihi

Menu A - Z