BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday

Kueh Lapis Pandan

Semalam siap seloyang kueh lapis. Cam biasa saya suka kueh yang ada rasa dan bau pandan. Jadi buat lah Kueh Lapis Pandan yang tak masuk perisa Rose. Suka anak2 bila tengok dah ada kueh untuk minum petang padahal masa tu tak masuk time makan tengahari pun lagi. Kul 11.00 lebih saya dah mula duk melapis kueh dalam kukusan. Buat awal sikit sebab timing bila nak potong petang nanti, kueh dah pejal elok.

Tapi nak jadi cerita....alahai terpucat la pulak kaler.... Ishk.... macam takut benar saya nak titik pewarna semalam. Bukan apa takut terbabas, nanti terlebih ceria cam kaler pulut untuk kueh Lompat Tikam hari tu... hihihi
Tapi apa2 pun, alhamdulillah rasa tetap maintain u...... :))

lagi laju makan kalu cicah kelapa....best!

Jom kita tengok resepinya camane. Senang kalu buat kueh lapis ni bih2 lagi kalu time nak ra'ikan tetamu. Kukus pagi, petang dah boleh dipotong2, dah selamat terhidang dalam satu pinggan besar. Senang keje.... :)


Resepi Kueh Lapis Pandan

Bahan2nya:
  • Tepung beras setengah paket
  • Tepung ubi kayu 1 sudu besar *kalu takde tepung jagung pun boleh*
  • pati santan secawan + pati pandan dari 3 helai daun pandan + air masak *jadikan 5 cawan kesemuanya*
  • telor 1 biji
  • Gula satu setengah cawan *+- ikut kesesuaian masing2*
  • secubit garam

Cara nak buat:

  1. Panaskan air dalam kukusan.
  2. Santan separuh masak sampai mendidih, tutup api.
  3. Separuh santan lagi bancuh dengan kedua-dua tepung tadi + gula + telor.
  4. Masukkan ke dalam santan yang separuh lagi.
  5. Jika berketul, mesin dalam pengisar jus atau ditapis.
  6. Bahagikan adunan kepada dua bahagian, satu kaler ori satu lagi buh kaler hijau.
  7. Boleh mula mengukus bila air dalam kukusan dah menggelegak.
  8. Kukus lapisan pertama selama 3 - 4 minit di ikuti lapisan kedua.
  9. Ulangi proses hingga habis semua tapi kukus lama sikit bila dah bubuh lapisan yang terakhir tu. *+- 15 minit*
  10. Jangan lupa pekatkan sedikit kaler untuk lapisan yang paling atas... biar menyerlah gitu... :))

Sekian.... Wassalam.


Menu A - Z