BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday

Gulai Telor Masin


S
alam di hari minggu...
Selamat berehat ya semua.... :)


Nak tunjuk lauk dinner malam tadi nih. Dek dah jemu makan ayam dengan daging, saya dah rasa nak tutup buku sekejap untuk buat lauk guna 2 bahan asas tu. Hati tu hanya duk teringat nak makan lauk2 yang sempoi je tapi janji, menyelerakan.


Jadi semalam buat gulai telor stail pecah dalam kuah tapi buatnya guna telor masin. Sedap lagi men'jeligho' kan menu yang satu ni....hehe... Kalu berasa tawar2 mulut memang kena dengan selera kalu pekena gulai telor masin ni.... wat saing pulak dengan ikan goreng dan budu durian... uish... tokleh leh la nok kontrol makke kalu lagu ni... :)


Reaksi pertama papa lepas bukak tudung saji semalam.... "Wow...bestnya lauk kita malam ni!"


Ishk sukanya rasa bila orang di sekeliling kita pakat2 suka....
Takleh nak gambar dengan kata-kata betapa sukanya.... :))


Resepi Gulai Telor Masin
Bahan2nya:

  • Telor masin 2 biji
  • setengah inci kunyit hidup *
  • 2 hirislengkuas *
  • 4 tangkai cili kering *
  • seulas bawang puteh *
  • selabu bawang merah besar *
  • pati santan RM1@ tiga suku cawan(3/4 cawan)
  • sekeping asam gelugur(asam keping)
  • garam
  • gula
  • timun batang dibelah dua dan dipotong kecil *kali ni saya tak taruk, cari2 dah abis stok dalam peti*
Cara nak buatnya:
  1. Santan dicampurkan dengan +- secawan air masak, kemudian direnehkan bersama dengan asam keping seketika. Sementara itu tumbuk bahan2 yang bertanda *.
  2. Santan kena selalu dikacau2 supaya tidak pecah minyak.
  3. Bila santan dah masak cantik, masukkan bahan2 yang ditumbuk. Masak lah sampai agak2 naik minyak gitu.
  4. Masukkan timun. Bila timun hampir masak barulah diperlahankan api.
  5. Masukkan telor yang dah siap2 dipecahkan dalam mangkuk berasingan.
  6. Biarkan telor masak sendiri sambil sesekali dikacau kuah di sekeliling telor.
  7. Bila telor dah agak kental masaknya baru diterbalikkan.
  8. Sesuaikan rasa dengan garam dan gula.
  9. Siap untuk dihidangkan....
Sekian, wassalam.


Menu A - Z