BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday

Pulut Durian



Saya suka sangat pulut durian. Suami juga begitu. Namun anak2 tak berapa gemar sangat. Kalau yang berminat pun mungkin abang je *anak yang sulung*. Teringat satu ketika, kakak balik bercerita yang seorang kawannya bawak kuah durian kat asrama. So menjamu lah mereka beramai2 makan kuah durian dengan roti. Satu kisah lagi, semasa saya ke rumah seorang kawan satu waktu dulu, beria2 kawan saya tu mintak jamah pulut durian yang baru dibuat sebelum saya pulang. "Ting" dalam fikiran saya dah terbayang pulut durian yang macam saya buat...tapi rupanya lain cara penyediaannya... kawan kakak dan kawan saya dua2 buat cara masak macam nak buat pengat.... sedap tu tetap sedap rasanya.... Nak cuba cara saya? Jom semak resepinya....


Bahan-bahannya:

  • buah durian
  • 2 cawan pulut dikukus/tanak
  • santan pekat RM1
  • garam
  • gula
Cara menyediakannya:
  1. Santan dicampurkan dengan air panas yang dah agak2 suam sedikit *tak perlu dimasak*. Biar jadi sederhana kadar kepekatannya. Jangan terlalu pekat atau cair sangat. Sedang-sedang gitu... Kemudian campurkan garam secukup rasa.
  2. Hidangkan dalam pinggan/mangkuk yang berasingan: pulut yang dah siap ditanak, durian, santan dan gula. Bila hendak dimakan baru dicampurkan kesemua bahan *seperti dalam gambar*.

Selamat mencuba bagi yang belum pernah cuba cara ini. Mmmm....lain cara lain rasa...jom pelbagaikan menu *nak sedap kena makan pakai tangan, bukan dengan sudu... baru la real...* ;p


3 comments:

peminat pulut durian said...

Pulut durian kena makan dgn laju, tak boleh secara santai sambil borak2, kerana takut muak. Sekarang ni musim durian, jln dekat dgn pekan rawang tu memang melambak, RM1 sebijik pun ada dah. tadi isteri beli 6 bijik RM10, isi kuning kunyit, biji kecik. memang puas makan. especially dgn pulut durian ni. silalah cuba !!

blogresipi said...

Sedapnye pulut durian... isi durian tu kuning2 nampak best betul :)

fzi said...

Memang sedap... akak hari tu dapat durian yang kuning ni pun kebetulan je... cari yang RM1 satu*musim durian murah sekarang ni* tapi cina tu kata kena tunggu sebab duk tengah punggah turun dari lori. Tup tup dia kasi yang isi kuning ni RM10 @ 6 biji*sebab kesian nengok akak kena tunggu*....hahaha

Timakasih k singgah Menu...

Menu A - Z