BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday

Kerabu Kacang Panjang

Gambar kerabunya belum ada lagi. Nanti bila2 buat, InsyaAllah akan saya up-date kan kemudian. Tak sabar nak tunggu, ada gambar baru postkan N3. Jadi intro bagi blog Menu ini resepinya tanpa gambar... ;p

Kerabu ini memang menjadi faveret suami dan anak2 saya. Kalau beli kacang panjang, semua berebut mintak buat kerabu. Senang cara buatnya. Tak ada masalah kalau ada ikan kat rumah, tak kira ikan kembong ke, selar kuning atau sardin sekalipun*kalu tak silap saya oghe kelate panggil ikan sardin tu ikan selayang*

Jemput tengok resipinya.....


Bahan-bahan:
Bahan A:

  • Kacang panjang RM1/seikat
  • Ikan kembong seekor(kalau ikan selar kuning 3/4)
  • lada hitam/lada sulah
  • bawang merah besar(bawang India) 1 labu
Bahan B:
  • bawang merah besar 1 labu di mayang
  • cili merah dimayang
  • kelapa parut untuk dibuat kerisik
  • garam
  • gula
  • asam limau nipis/limau kasturi
  • santan RM1
Cara membuatnya:
  1. Ok! Mula2 sekali mayang kacang panjang halus2 kemudian direbus sekejap, jangan sampai layu. Kemudian tos dan ketepikan buat sementara.
  2. Panggang ikan jadi ikan bakar(kalau saya nak cepat saya rebuskan saja dengan sedikit air).
  3. Sediakan kerisik: Goreng lebihkurang secawan kelapa parut tanpa minyak sehingga garing dan warna bertukar menjadi perang. Tumbuk kelapa hingga nampak keluar minyak Ok dah siap kerisik *kerisik ni kalau tengah rajin saya buat lebih sikit, boleh simpan tempat beku, bila nak guna senang, benda dah ada*
  4. Tumbuk lada hitam, kemudian tumbuk bawang dari bahan A, tak lumat sangatpun tak mengapa. Kemudian masukkan ikan yang dipanggang/rebus tadi, tumbuk lagi.
  5. Bila dah siap 4 peringkat tadi, kita dah hampir ke garisan penamat....hehe...dah nak siappun. Campurkan semua yang dalam lesung tadi, kacang panjang dan kesemua bahan B dalam satu mangkuk besar. Kacau-kacaukan hingga rasanya serasi.... masin ada, manis dan masam... Selamat mencuba!

Dari 'Amr bin Abu Salamah r.a, katanya:

"Rasulullah s.a.w. bersabda kepadaku: "Ucapkanlah Bismillah dan makanlah dengan tangan kananmu serta makanlah dari makanan yang ada di dekatmu." (Muttafaq 'alaih)


Menu A - Z