BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday

Collek Buah ke Collek Nise?


Banyok terik sikit buat collek dua tiga menjak ni... guna kaedah asli pakai tumbuk dalam lesung.
Masa tengah makan collek tu, ada satu soalan timbul... "..oghe panggil collek ni, Collek Buah ke Collek Nise, cey teka..." :))

Bahan2nya hanya terdiri dari: Nise kampung, lada kering(rendam dalam air panas), belacan bakar, garam buku, air asam jawa/sedikit cuka, air panas..

16 comments:

Melor said...

colek nise

muna said...

Ala tie sdpnya collek buah ni.terliur dibuatnya.Lepas tu collek buah tu tabur dengan kacang tanah tumbuk.Mahu satu mangkuk abis.
Kat tepi rumah sye tu,adelah dalam 20 biji buah kedondong.Ingat nak buat jeruk.Tapi tak jadilah,nak buat collek buah pulakah.Sdpnya......

Jun said...

waaaahhhhhhhhh...meleleh air liur niiii..sedapnye..lama x makan colek..kita panggey colek nise, hehe..x leh lama kt sini..x leh tahan tgk...

cikmanggis said...

salam fzi..lamanya tak singgah kat dapur Fzi..apa khabar?beraik mulut ambo napok ccollek ni..sedak sedak senghoti:)

yanhamid said...

sedap nya kak, hantar kat sri gombak sikit! hihi..

fzi said...

Melor..
Peheme akak pun colek nise.. thx :)

fzi said...

Mona..
Waa ada 20 bijik kedondong tepi rumah, sedap tu mona kalu wat collek ni..
..tapi kalu ada lebih dari 30 butir atas pokok tu kita rasa lebih afdal wat jeruk kedondong.. lagi mabeles.. haha :)

fzi said...

Jun..
Sama la kita panggey collek nise.. memang takleh brek makan collek ni jun.. mujur tak beronar perut.. haha

fzi said...

Wsalam CM..
Alhamdulillah kabar baik, tu le lama tak citer2..
Meme best collek kan kak, tapi tok tehe alik kito oghe hok jong ngupah buoh.. hehe

fzi said...

yan...
Ooo yan duk sri gombak.. lamer akak duk area sana dulu, time anak2 kecik.
Tu lerr sedap yan collek tu.. tak cukup nanti kalu antar sikit.. hehe

Liza said...

bestnya colek nise..br semalam mkn..

School Of Tots said...

Buat banyak2 sikit ye. Memang best melampau. Makan ngan keropok pun sedap juga ni. Nisse kampung lain mutunya memang lebih sedap kalu nak banding dgn nisse siam. Rasanya memang mavelos.

fzi said...

Liza...
Ooo makan collek gak semalam ya.. best kan! :)

fzi said...

SOT..
Abih la... tegheh nise mama..haha

Peri PiA said...

terliur :)

fzi said...

Pia..
Kalu ada nise kat rumah, tumbuk je kejap.. dah boleh makan collek..
Kalu takde buah lain, epal ijau pun jalan :)

Menu A - Z