BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday

Pulut Pagi dan Jeruk Kelubi

Buat pulut pagi lagi semalam............Tapi namanya je la yang masih kekal Pulut Pagi.... padahal buatnya untuk menu minum petang....hehe

Dah selalu sangat buat pengat2 atau bubur jadi beralih makan pulut pagi la pulak petang semalam. Bila dah lama tak makan, sesekali bila buat balik tu rasa tak berkecukupan pulak.... :)


Senang je buat pulut pagi ni, dulu pernah cerita kat SINI...

Nak citer, masa ke pasar weekend lalu saya ada dapat bekalan beras pulut Siam. Sukeee sangat...... Cantik pulutnya, putik melepak *oghe kelate kato 'putih seppo'..hehe... *lain sangat dari beras pulut yang macam beli kat supermarket/kedai2 runcit dekat2 sini tuh. Itu yang saya beli 2 kilo terus, senang... Sambil2 tu beli sekali manisan Siam yang dah hampir kehabisan stok kat rumah. Senang sekarang ni saya nak cari barang2 makan yang dibawa khas dari sana tu. Sebabnya baru perasan ada seorang brader yang bukak gerai kat depan pasar, ada bekalkan barang2 tu sume. Tapi bukanlah ada hari2, hari minggu je nampak ON gerainya....

Masa mata duk melilau cari apa lagi yang nak beli kat gerai brader tu, terperasan akan sesuatu yang dah lama tak makan....mmmm ....jeruk kelubi laaa.... ohh dah lama tak merasa.... huh! apa lagi terus ambik sebungkuLinks buat rasa......


TAPI.....balik2 rumah bila sume pakat rasa, aduss.... masamnyerr....nasib baik le tergerak hati ambik sebungkus je.....
.kalu la tamak time tu, tak pasal2 membazir je :D

______________

RESEPI PULUT PAGI

Bahan-bahannya:

  • beras pulut 1 setengah cawan *rendam 2 - 3 jam*
  • manisan kampung 2 @ 3 keret*bergantung pada tahap nak manis masing2*
  • daun pandan disimpul

Cara buat pulut pagi:
  1. Beras pulut ditoskan air lalu dikukus hingga masak.
  2. Dalam pada itu masak manisan dengan sedikit air sampai agak cair2 likat.
  3. Keluarkan pulut, arungkan dengan air manisan.
  4. Kukus lagi sehinggalah masak sepenuhnya
  5. Sedia untuk dihidangkan dengan kelapa parut yang dah siap dibubuh garam.... mmm best! :)

Menu A - Z