BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday

Siakap Sweet Sour



Cuti sekolah ni dah masuk 2x masak Siakap Sweet Sour ni.... yang buat mula2 ari tu shilah takde, pegi kem motivasi kat Ulu Langat.... masa tengah makan tu teringat2 anakku yang tu pun suka sangat ikan siakap masak stail canggitu.

Jadi buat lah lagi semalam bila sekali lagi dapat ikan siakap fresh dekat gerai Mie Ustaz Sobri. Kami sampai pasar pun dah agak lewat sebab singgah bekfes kat Salam Sentosa. Tapi alhamdulillah, adaaa lagi siakap ni....cam tunggu saya pulak...heheh...agaknya sebab duk berhajat nak cari siakap dari rumah lagi... So alhamdulillah Allah sampaikan hajat.... :)

Best ikan siakap ni, lagipun cepat siap. Takde ambik masa lama sangat duk kat dapur tu....


Resepi Ikan Siakap Sweet Sour
Bahan2nya:

  • ikan siakap 2 ekor digaramkunyit
  • bawang merah besar 1 labu
  • bawang puteh 3 ulas dimayang
  • halia 1 inci dimayang halus
  • cili merah 1 - 2 tangkai
  • sos tomato
  • daun limau purut
  • garam
  • gula
Cara membuatnya:
  1. Goreng ikan sampai garing. Angkat, ketepikan.
  2. Tumbuk bawang merah dan cili merah.
  3. Tumis bahan yang ditumbuk.
  4. Kemudian masukkan pula bahan yang dimayang.
  5. Masukkan sos tomato, biarkan seketika baru dimasukkan sedikit air.
  6. Biarkan masak seketika baru dimasukkan garam dan gula diikuti dengan daun limau purut.
  7. Tuangkan terus ke atas ikan siakap.
  8. Rite, dah siap dan sedia untuk dihidangkan.... :)

Menu A - Z