BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday

My Befday dan Ambong Pelangi

Alhamdulillah.... sempena befday saya yang ke ...ehem...ehem... hari ni nak letak lah resepi kueh yang jadi faveret saya sejak dulu. Sampai buat niaga pulak kueh ni....hehe...kengkawan dan jiran alhamdulillah nampak suka, itu yang selalu oder tu barangkali.

Kuehnya ialah kueh Ambong *saya beri nama gelaran Ambong Pelangi* yang memang agak fames di kelate. Rasanya ramai yang tahu kot. Kiranya Ambong ini termasuk dalam kueh jenis apam le. Ramai orang2 lama dulu kalu buat kueh ini, suka buat guna telor itik. Kalu guna telor itik, apamnya akan jadi extra lembut dan gebu berbanding guna telor ayam.

Tapi saya guna telor ayam je lah....mana nak cari stok telor itik banyak2 kalu time kengkawan oder tuh.... kalu setakat buat untuk makan sendiri tu boleh lagi ikhtiar cari kat gerai pakcik yang jual sayur2 kampung dekat pasar malam tu.... hehehe

Sempena umur yang makin bertambah ini, yang dah menginjak 42 tahun ini, saya memohon ke hadrat Illahi agar diberi kekuatan untuk saya hadapi apa juga ujian kehidupan untuk hari2 mendatang... moga Allah beri rezeki untuk saya suami-isteri sampai ke Tanah Suci Mekah pada suatu hari nanti InsyaAllah... aminnn......moga Allah kurniakan kesihatan dan keberkatan usia..... aminnnn ya Allah kabulkanlah......


Resepi Ambong Pelangi
Bahan-bahannya:

  • 1 mangkuk telor
  • 1 mangkuk gula
  • 1 mangkuk tepong
  • sedikit perisa Rose
  • pewarna
Cara membuatnya:
  1. Panaskan air dalam kukusan beserta loyang.
  2. Telor dan gula dipukul hingga kembang dan gebu.
  3. Masukkan tepong sedikit demi sedikit. Kacau hanya dengan senduk kayu bila dah masuk tepong ni.
  4. Masukkan perisa Rose.
  5. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian: satu yang kaler ori satu lagi buh kaler
  6. Bubuh adunan berselang-seli: 3 lapisan yang ori, 2 lapisan yang ada kaler
  7. Kukuslah selama 40 minit atau sehingga masak.

Sekian...wassalam


Menu A - Z