BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday

Pulut Sekaya Ubi

Assalamualaikum wbt...


Seminggu senyap-sunyi 'rancangan kuali' kat sini...:)

Ni baru balik dari hantar anak ke kelas malam kat sekolahnya. Ada masa sikit ni sebelum nak kena pegi jemput kul 10 karang, boleh la ngadap komputer kejap... hehe

Ada stok baru pulut susu 3kg, beli dekat bro yang supply barang2 makan dari Siam depan pasar kami tu, itu yang tak berenti buat kueh pakai pulut sepanjang minggu ni.


Teringat lama dah tak buat Pulut Sekaya. Jadi petang tadi lari kluar pegi kerat daun pandan dua tiga helai. Tercapai hasrat nak makan pulut sekaya tapi kali ni kita perkayakan lagi sekaya tu dengan tambah masuk ubi stelo/keledek.
Maka jadilah dia Pulut Sekaya Ubi...:)


Resepi boleh jengok2 dekat SINI. Saya cuma tambah nise siam satu karet lagi dari resepi asal untuk Pulut Sekaya Ubi hari ni. Jadi jumlah nise dalam 3 karet setengah. Ubi tu pakai dalam seketul yang kecik je, hiris halus2 biar jadi cam rupa batang mancis, kemudian direbus sekejap sebelum dicampurkan dengan bancuhan telor + nise yang dah dicairkan + secubit dua garam.

Kalu nak lebih cantik, elok pakai ubi kaler merah, baru nampak meriah sikit kaler kueh.  Kalu pakai keledek puteh yang biasa cam yang saya buat tu, canggini je lah ghupenya... nampak agak kurang bermaya gitu...heheh..

Tapi rasa dia, alhamdulillah... memanggg best!


Menu A - Z