BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday

Kacang Panjang Goreng Sambal


Ini satu lagi menu faveret bila ada stok kacang panjang.

Kalau buat masak kari/bergulai, menu yang satu ini selalu ikut mengambil tempat di meja hidangan. Sedap bila goreng kacang panjang ala-ala bersambal ni, rasa berpalut bila makan ngan kuah2 yang berlemak tu.

Caranya senang je.... tapi di n3 kan juga khusus buat anak2 perempuan ku yang dua orang kat rumah tu...heheh


Bahan2nya:

  • kacang panjang seikat/RM1 dipotong menyerong *saya selalunya curi simpan 4 -5 urat darinya untuk rezef buat campur2 masak sayur lemak/buat masuk dalam gulai nasi berlauk*
  • cili merah 3 - 4 tangkai
  • bawang merah besar 1 labu
  • seulas kecil bawang puteh
  • garam
  • gula
Cara:
  1. Blend cili merah, bawang merah dan bawang puteh.
  2. Tumis kesemuanya hingga agak garing kemudian tambahkan garam dan gula. Lebihkan sedikit gula untuk rasa yang ada manis2 sikit...
  3. Akhir sekali baru dimasukkan kacang panjang...balik2kan sebentar sahaja, tutup api.

6 comments:

Chempaqa said...

salam k.fzi..
kacang panjang yg lagi sempoi lagi sedap kalu kat umah sy lah...goreng mcm nie perghhhhhhh..mmg layan..sedap tuh..

fzi said...

Wsalam Chempaqa...
hehe... alhamdulillah sedap...akak suka goreng camni kalu beli kacang panjang. Kalu tiba time terlebih rajin tu, boleh la buat satu lagi menu faveret...kerabu kacang panjang... :)

Peri PiA said...

menu ni xpenah buat,selalu goreng kunyit tambah telur

InsyAllah nak cube :),terima kasik Ci Fzi(blh ke pgl Chik ni)suka hati je saya hehe

fzi said...

Terai le buat pia...memang sedap InsyaAllah.

Boley, memang kena panggil makcik pun rasa sebab pia nampak cam baya2 anak sedara makcik je.. :)

inapramli said...

nk tra juga ni..slm sgah and flow..suka tgk rsp and nk cuba.

fzi said...

Sila2 ina

Menu A - Z