BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday

Cerita Taugeh

Assalamualaikum....

Teruja untuk berkongsi info pasal taugeh yang dapat dari buku "
Herba...Sumber Perubatan Tradisional" yang pinjam dari library minggu lepas. Sebelum ini memang dah banyak dapat info positif pasal taugeh ni, tapi kali ini dapat informasi yang lebih jelas lagi, santai dan tidak terlalu saintifik *mudah untuk saya faham..heheh*.... so lagi bersemangat le saya nak makan taugeh hari2...hehehe

Kajian telah menunjukkan bahawa taugeh mengandungi zat2 makanan secukupnya yang bertindak menyerikan wajah, memberi tenaga serta menjadikan seseorang itu kelihatan lebih muda....
Wow!

Ia mengandungi enzim yang penting untuk hadamkan makanan, menggerakkan otot, suburkan badan, lancarkan fungsi2 tubuh badan dan lambatkan proses penuaan.... sukanya!

Terdapat 6 sebab mengapa taugeh sesuai dimakan setiap hari:

  • Taugeh mengandungi zat2 makanan untuk bantu lawan tekanan, hindarkan penyakit jantung, kuatkan sistem pelalian, lancarkan fungsi pencernaan makanan dan mampu sembuhkan luka. Ia ada vitamin A, B,C, G dan K. Daging dan hati pun ada vitamin K tapi kalau kita tak suka daging, taugeh boleh jadi pengganti yang tepat. Ia juga sumber vitamin C yang murah...mampu beli oleh semua lapisan masyarakat berbanding sayur dan buah2 yang lebih mahal. Ia juga kaya dengan protein. Kandungan proteinnya 5x lebih tinggi dari yang terdapat pada sebiji epal... Wow!
  • Taugeh jauh lebih berkhasiat dari kekacang yang digunakan untuk menyemainya. Zat2 makanan yang terdapat pada taugeh bernilai lebih tinggi dari yang terdapat pada kekacang itu sendiri.
  • Taugeh mudah dihadam dan sesuai dimakan mentah oleh mereka yang mengalami masalah penghadaman. Elok dimakan mentah kerana kandungan vitamin C yang terdapat pada taugeh mentah 2x lebih tinggi dari yang terdapat pada taugeh yang dimasak. Jika dimasak, lebihkurang 83% kandungan enzimnya hilang atau menjadi tidak berguna lagi...huhuuu
  • Taugeh bebas dari racun serangga atau bahan pengawet yang biasa digunakan dalam penanaman buah-buahan dan sayur-sayuran yang diusahakan secara besar-besaran.
  • Taugeh tak perlukan masa yang lama untuk memasaknya. Ia juga tak perlukan pencucian yang serius, tak payah dipotong atau dikupas.
  • Taugeh menjimatkan. 1kg kacang jika disemai boleh hasilkan kira2 6kg taugeh... jadi memang paling sesuai dimakan lebih2 lagi di saat2 kegawatan ekonomi... :))
Wassallam.


14 comments:

Peri PiA said...

taugeh memang terbaikkkk kan

saya suke taugeh

walaupon ade og sanggup tolak tepi kalau adae taugeh cthnya dalam cha kue tiow

sweets said...

info yg bagus...
sy mkn taugeh.

UmmuFarhan said...

salam,

Tq kak fzi for sharing. nak kongsi juga, orang cina percaya taugeh boleh meningkatkan tahap kesuburan :)))).

fzi said...

Peri PiA...
Betullll....
Makcik pun suka sangat makan taugeh... akak kat pasar tu dah tau dah bila nampak makcik je tau dah makcik nak apa...taugeh + tauhu singgit... :)

fzi said...

sweets...
Thx sweet singgah baca citer pasal taugeh ni...hehe... memang mula2 akak baca citer ni lagi dah set dah nak kongsi info ngan rerakan Menu.. :)

fzi said...

Wsalam ummufarhan...
Ouhh...bagus tu boleh tingkatkan tahap kesuburan... :)
memang banyakkk sangat kebaikan makan taugeh ni kan ummufarhan... dah la ghega murah...akak suka! hehe

indahhouse said...

salam kak fzi,
bagus info nih. memang betul, kak.byk khasiat taugeh ni.

fzi said...

Wsalam nur...
Tu la pasal... tu yang akak hari2 beli taugeh, ambik peluang singgah pasar time antar KAKAK pegi keje ari tu.... now dah tak kerap kluar nur, kakak dah berenti hujung bulan lepas.. :)

Datin El said...

salam fzi..lepas ni nak makan tauge banyak2lah..tapikan klu makan tauge ni selalu naik angin..mencucuk2

fzi said...

Wslam datin...
Oh iya ke datin? boleh buat naik angin ya... mungkin saya tak perasan kot, tak tau la...hehe
Saya bab rasa sengal2 badan tu biasa datin, sebab selalu duk banting tulang berkebun kat laman, tu yang malam je mula la sakit sana sakit sini...hihi

zalieda said...

salam kak fzi,

nice info pasal tauge..

fzi said...

Wsalam zalieda..
Alhamdulillah sama2 kongsi info yang InsyaAllah bermanafaat... :)

fuzidss said...

Salam Pengenalan. Saya Dayang .... togeh ni kids fav... masak dengan kicap pun jadiliah

fzi said...

Wsalam Dayang...
Salam kenal juga dari akak... :)
Memang taugeh budak2 cepat suka, lembut dan rasa manis...
Thx dayang singgah blog akak :)

Menu A - Z