BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday

Kuih Putih Telor/Taik Itik


Assalamualaikum.
Mula2 nak mintak ma'ah la sebab nama kuih yang dislash kan tu agak tak berape sedap didengar...heheh...Tapi yang benarnya, dari sejak dulu nama tu lah yang fofuler nya. Kami2 dan mereka2 terus panggil nama kuih putih telor tu dengan nama Taik Itik...

...harap2 lepas ni akan ada nama baru yang orang ramai2 akan pakat2 tukar panggil untuk gelaran kuih tradisional Kelantan yang satu ni. Insyaallah jika pakat2 kita praktikkan nama baru, maka akan lebih enak didengar sesuai dengan sifatnya sebagai makanan.... :))

Di bulan Ramadhan ini, dah dua kali buat Kuih Taik Itik. Kukis yang saya buat banyak pakai kuning telor. Itu yang banyak telor putih berlebih. Buat lagi hari Ahad tu, boley buat bekal anaknda yang nak balik mahallah dan setengah lagi saya bawak pegi rumah jiran sebelah yang buat majlis berbuka puasa sempena Pak Nor akan ke Mekah menunaikan Umrah. Alhamdulillah tiga empat orang jiran datang berbisik, kata sedap. Tuan rumah sendiri sukeee, lebih2 lagi Pak Nor sendiri puji sedap masa kami sekeluarga temung mata nak balik... :)


RESEPI KUIH TAIK ITIK

Bahan2nya:
  • telor putih setengah kilo *ditapis dengan kain*
  • tepong setengah cawan
  • gula 1 cawan
  • bunga cengkih 5 - 6 kuntum
  • daun pandan 3 helai disimpul
  • minyak mazola setengah cawan

Cara membuatnya:
  1. Kesemua bahan kecuali minyak disatukan. Kepok2 biar sebati.
  2. Masak dengan menggunakan api yang sederhana.
  3. Kacau2kan agar tidak hangit.
  4. Bila dah hampir kental, masukkan minyak mazola.
  5. Kacau lagi hingga kental sempurna.
  6. Buang daun pandan dan bunga cengkih.
  7. Bentukkan ikut suka hati...cam saya, sempritkan saja biar jadi kuntum2 kecil...senang nak makan di samping cantik mata memandang... :)

Saturday

Percik Ikan Kelantan


Assalamualaikum...
Amboi...siap buboh nama negeri pulak dekat tajuk... :)
...kasik tajuk Percik Ike Kelate tuh sebab pernah beberapa kali tengok percik di internet tapi nampak cam tak sama je ngan stail kelate.  Lain bahan2 dia, jadi saya agak rasa dia pun cam lain la sikit kot.... makanya nak highlight kan sekali lagi resepi percik ike kelate saya nih... hehe

Sepanjang bulan Ramadhan yang dah pun sampai ke pertengahan ini, sempat le tiga empat kali saya buat percik.  Tapi percik ikan je sebab saya bakar ikan pakai dapur gas.  Tak sempat nak duduk peringat api, bakar ikan pakai dapur arang.  

Time bizi2 memang senang, bakar/panggang ikan atas dapur gas je. Finishing, alhamdulillah boleh kata sempurna jugak le sebab saya guna 'peghaghe  ike'(alat pengepit ikan) yang khusus untuk buat pakai atas dapur gas. Ada pelapik hitam yang boleh control api dari sampai direct pada ikan. 
Alhamdulillah, rasa tetap maintain sedap dan jeligho ike percik versi dapur gas tu.... :))


RESEPI IKAN PERCIK 
*pernah publish citer sebelum ini di SINI*

  • 6 ekor ikan kembong di perap dengan garam + halia + bawang puteh
  • 2 labu bawang merah besar *
  • seulas bawang puteh *
  • seinci halia *
  • 3 tangkai cili kering *
  • santan untuk kuah percik
  • manisan *
  • garam
  • sedikit tepung beras untuk pekatkan kuah
  • 1 asam keping

Caranya:


  1. Masak santan + bahan2 yang bertanda * (yang sudah siap ditumbuk) + asam keping + tepung beras
  2. Tambahkan garam. Kalau kurang manis dari rasa manisan tadi, tambahkan sedikit gula (kuah percik harus ada rasa manis)
  3. Kuah dikacau-kacau supaya tidak pecah minyak. Bila sekali gelegak, terus tutup api.
  4. Mulalah memanggang ikan sampai masak sempurna. Setelah masak ikan, salutkan ia dengan kuah percik. Di panggang sekejap kemudian lumurkan pula kuah percik pada sebelah ikan yang satu lagi. Ulangi proses menyalut kuah percik pada ikan bakar dua tiga kali.
  5. Simpan lebihan kuah percik untuk dimakan cicah2 ikan percik dengan nasi nanti atau boleh curahkan terus lebihan kuah semasa menghidang.
 Selamat berbuka puasa ya petang nanti.... :))

Sunday

Sira Pisang Nangka

Assalamualaikum...
Salam Ramadhan buat semua.... :)

Dalam sibuk2 di dapur, terpaksa lah buat kueh yang senang2 je untuk sempurnakan menu bukak puasa. Alhamdulillah nasib baik cik abang sporting, takde komplen bila saya asyik2 buat gerodok ubi stelo, pulut sekaya, pengat2 dan sira2 jeh. Tak dan nak buat kueh yang leceh2 dan pakai banyak masa. Nak wat camne, kul 6 baru stat masak lauk, letak nasik dan buat kueh yang segera2 tuh...hehe

Dah lama senyap rancangan kuali di fzMenu, so kali ni nak tunjuk la kejap sira pisang nangka yang saya duk ulang buat tuh... best Sigho Pise Nako nih... boley kata sedap supo Sigho Pise Tanduk... nok dekat seghupo doh ghaso... :))


RESIPI SIRA PISANG
  • jerang secawan air + lebihkurang tiga suku cawan gula + 2 helai daun pandan yang disimpul + setitik dua pewarna kuning
  • pisang dikupas kulit, di potong dua
  • biarkan air gula agak cair2 likat baru dimasukkan pisang. beserta 5 - 6 kuntum bunga cengkih
  • Tabur sedikit lagi gula di atas pisang.
  • Tutup periuk, biarkan masak *sehingga warna pisang kuning keemasan dan air gula nampak berkilat*
***nota fzi: Jika ada air gula yang berlebih, jangan dibuang... agar tidak membazir boley di recycle, sirakan balik pisang/labu/ubi stelo*keledek yang dihiris nipis*


Menu A - Z