BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday

Teresek Jantung Pisang Resepi Orang Kelantan

Assalamualaikum

He...he...masih sibuk duk promote resepi oghe Kelate nih..πŸ˜€πŸ˜€


Teresek atau sebutan yang betulnya teghesek ni, saya mula2 makan masa time sekolah menengah dulu. Suka bebenar...bila sesekali Umi jiran sebelah rumah hulur sepiring teghesek bagi rasa. Resepi teghesek umi dulu pernah publish kat sini. Tapi time tu saya buat teghesek kacang panjang.

Alhamdulillah kelmarin buat teghesek jantung pisang.
Jantung pisang ambik kat laman dari pokok pisang Awak.
Kali ni buat teghesek ikut cara kakak ipar. Boleh tahan sedap....atau lebih tepat lagi nak katanya sangat sedap dan jeligho makan dengan nasik panas2.

Meh kita tengok camana nak buat teghesek jantung pisang oghe kelate yang istimewa ini.

Bahan yang perlu ada:

Jantung pisang(dihiris nipis lalu direndam dalam air garam)
Bawang merah besar 3 labu *
Bawang puteh 3 ulas *
Halia 1 inci*
Kunyit hidup 1 inci*
Lengkuas 3 hiris*
Lada kering 7 tangkai (rendam, tos)*
Rempah ketumbar 1 sudu besar paras[tumbuk halus)
Santan pekat 2 cawan
Rempah kari ayam/daging 2 sudu umbu
Asam keping 1
Kerisik 2 sudu besar
Gula/nise
garam
Lada merah 1 dihiris
Bawang besar 1 dihiris

Cara membuatnya:
Kesemua bahan bertanda (*) dimesin lalu ditumis. Bila dah agak2 masak masukkan rempah kari. Tambahkan sedikit air taknak bagi tumisan melekat di kuali. Kacau hingga rempah masak dan bertukar sikit warna nya. Masukkan kropeh ayam dan bahagian ayam yang ada isi sikit2.
Biar lama mmati hawas. Mmati hawas ni maksudnya, masak kropeh ayam tu dalam rempah hingga pohu( atau over empuk tulang2 tu semua)

Masukkan rempah ketumbar dan kemudiannya santan. Baling masuk asam keping. Biar santan dah masak elok baru masukkan jantung pisang yang dah ditos dan diperah keluar airnya. Gaul2kan biar mesra. Taburkan lada merah, bawang besar dan kerisik. Gaul2kan lagi. Perisakan dengan gula dan garam.

Alhamdulillah done Teresek Jantung Pisang Kelantan🌸🌸🌸
Memang power masakan Kelantan...πŸ‘πŸ‘




3 comments:

shahliza81 said...

Sedap ni..biasa mkn org2 tua msok..nati ada jantung bleh wat sdiri..save dulu respi ni..tq kak dio..hehe

nur said...

Wc shahliza81.. Jazakillah

shahliza81 said...

Ha..ada dh jntung pisang blkg umah..nak wat esok nih

Menu A - Z